Promowanie zrównoważonego, innowacyjnego i konkurencyjnego rybołówstwa (czyli PU 1) to obszar wsparcia rybołówstwa morskiego i śródlądowego. Obejmuje m.in. działania mające na celu zrównoważoną eksploatację zasobów oraz zwiększenie rentowności podmiotów z tego sektora, w tym dywersyfikację ich działalności i zróżnicowanie źródeł dochodów.
Celem ogólnym Priorytetu I jest zrównoważona eksploatacja zasobów oraz zwiększenie rentowności sektora rybactwa.
Działania będą ukierunkowane na podniesienie rentowności podmiotów tego sektora. Ma to nastąpić poprzez dywersyfikację ich działalności oraz zróżnicowanie źródeł dochodów. Ponadto, realizacja projektów musi się odbywać przy zachowaniu zrównoważonego zarządzania zasobami wód morskich i śródlądowych, a także efektywniejszego wykorzystywania zasobów oraz innowacyjnego wykorzystania tzw. odrzutów i przyłowów.
Nacisk będzie również położony na wzmocnienie współpracy oraz powiązań nauki z sektorem rybackim, wykorzystanie środowiskowych i społecznych uwarunkowań rybołówstwa śródlądowego w celu różnicowania prowadzonej działalności.
W ograniczonym zakresie kontynuowany będzie program trwałego i tymczasowego zaprzestania działalności połowowej, przede wszystkim jako element ochrony zasobów ze względu na fakt czasowej nierównowagi pomiędzy zdolnością połowową a dostępnymi zasobami. Pomimo zredukowania zdolności połowowej o ponad 40 proc. (do końca 2013 r.), konieczne jest kontynuowanie programu tymczasowego i trwałego zaprzestania działalności połowowej z uwagi m.in. na dynamiczne zmiany zachodzące w udziale zasobów ryb Morza Bałtyckiego oraz wahania dostępności możliwości połowowych (limitów połowowych). Dodatkowo należy wskazać, iż przeważająca część floty bałtyckiej zalicza się do rybołówstwa przybrzeżnego i nie posiada łowisk alternatywnych w stosunku do Bałtycku.
Kompleksowe podejście do ochrony zasobów będzie uzupełnione poprzez budowę lub instalację urządzeń służących ochronie i rozwojowi fauny i flory wodnej lub rozbiórkę urządzeń hydrotechnicznych w celu przywrócenia ciągłości dróg migracji ryb.
Fot. Robert Stachnik