Powołany pod koniec 2016 r. Konwent Morski, skupiający przede wszystkim ekspertów z szeroko pojętej branży morskiej, obradował w piątek (10 lutego) w Szczecinie. Było to już 15. spotkanie tego gremium. Tym razem głównymi tematami były prowadzone i planowane inwestycje na Odrze oraz w portach Szczecin i Świnoujście, ze szczególnym uwzględnieniem budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
W liście skierowanym do uczestników Konwentu Morskiego prezydent RP Andrzej Duda przypomniał, że zgromadzili się w wyjątkowym dniu – w 103. rocznicę zaślubin odrodzonej Rzeczypospolitej z Bałtykiem. Do tego historycznego wydarzenia nawiązywało też wystąpienie Roberta Domżała, dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, pt. „Puck 10 lutego 1920, oczami świadków”.
Dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Andrzej Wróblewski odczytał list od marszałek Sejmu Elżbiety Witek, a wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk – od prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego. Z kolei wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki odczytał list od premiera Mateusza Morawieckiego. Szef rządu wspomniał m.in. o wyzwaniach stojących przed portami w Szczecinie i Świnoujściu.
– Oba porty, dzięki wielu inwestycjom infrastrukturalnym, przeobrażają się w szybkim tempie i nabierają znaczenia nie tylko na Bałtyku – podkreślił szef rządu. – Wystarczy powiedzieć, że w minionym roku zakończono pogłębianie toru wodnego między nimi oraz zmodernizowane wiodące do nich połączenia kolejowe. Już niedługo sfinalizowana zostanie kluczowa dla Świnoujścia inwestycja, jaką jest budowa głębokowodnego terminala kontenerowego, który pozwoli na zawijanie do nabrzeża nawet 400-metrowym kontenerowcom.
Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przybliżył portowe inwestycje, ze szczególnym uwzględnieniem planowanego terminala kontenerowego Świnoujściu. Jak zapowiedział, umowa przedwstępna z inwestorem tego przedsięwzięcia powinna być zawarta w ciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy.
„Stan realizacji inwestycji przywracających warunki funkcjonowania żeglugi śródlądowej w obsłudze portów ujścia Odry” to temat prezentacji Krzysztofa Wosia, prezesa Wód Polskich, który szczegółowo omówił planowane przedsięwzięcia i problemy z tym związane.
– Konwent to ciało doradcze wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za gospodarkę morską – przypomniał kapitan żeglugi wielkiej Zbigniew Sulatycki, przewodniczący Konwentu Morskiego.
(ek)