Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Projekty z sensem i… sercem. Sukces uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie

Data publikacji: 28 maja 2022 r. 20:32
Ostatnia aktualizacja: 28 maja 2022 r. 20:32
Projekty z sensem i… sercem. Sukces uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie
Aplikacja NaLepsze to dzieło uczniów z klasy 3 f II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I w Szczecinie: Jakuba Domagalskiego, Kacpra Niemcewicza i Antoniego Nowaczyka. Za aplikację otrzymali Złotego Wilka w kategorii „projekt technologiczny”. Fot. Zwolnieni z Teorii  

Dwa i pół tysiąca młodych ludzi z całej Polski świętowało zakończenie własnych projektów społecznych podczas Wielkiego Finału Olimpiady Fundacji „Zwolnieni z Teorii”, który odbył się 19 maja w Warszawie. Najlepsze inicjatywy są nagradzane od lat społecznymi Oscarami, czyli Złotymi Wilkami. W tym roku wśród zwycięskich akcji są dwa projekty młodzieży ze szczecińskiego II Liceum Ogólnokształcącego: aplikacja NaLepsze pomagająca wyszukiwać zbiórki, strajki i akcje społeczne w regionie oraz inicjatywa Fashion with Passion, edukująca na temat szkodliwości fast fashion i konsumpcjonizmu, w ramach której zbiórki ubrań i funduszy realizowane były między innymi dla osób z Ukrainy.

Działanie z sercem

Młodzi w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii decydują się na realizację inicjatyw, które są dla nich najbliższe. Edukują na temat ekologii poprzez wykłady czy prelekcje, wspierają lokalne schroniska, realizują zbiórki dla organizacji pozarządowych, projektują strony internetowe i aplikacje, które pomagają szkołom w budowaniu zaangażowanej społeczności.

– Olimpiada Zwolnieni z Teorii pozwoliła mi sprawdzić moje możliwości i otworzyć się na nowe doświadczenia, na które bym się wcześniej nie odważyła. Uwierzyłam w siebie i zobaczyłam, że dzięki współpracy możemy mieć realny wpływ na życie drugiego człowieka. Bardzo ważne dla mnie jest to, aby moja przyszła praca wiązała się z pasją i była potrzebna, ponieważ to może zapewnić nam satysfakcję zawodową. Pracy poświęcamy wiele wysiłku, dlatego tak ważne jest, aby robić to, co się kocha i daje korzyści społeczeństwu i planecie, bo to nadaje naszemu życiu prawdziwy sens – mówi Katarzyna Konior z klasy trzeciej II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I w Szczecinie, która realizowała projekt Fashion with Passion.

Wrażliwość młodych na poszczególne problemy widać w tematach, jakie wybierają, realizując swoje inicjatywy. Młodzież reaguje na najważniejsze społeczne wyzwania i wpisuje je w swoje działania. Nie inaczej było w tym roku, gdy w marcu szereg zespołów porzuciło skrzętnie ułożone plany i z dnia na dzień zastąpili je pomocą sąsiadom zza wschodniej granicy.

– Wojna w Ukrainie pokazuje jasno, że radzenie sobie z potężnymi wyzwaniami jest nie tylko wynikiem posiadania czołgów czy pieniędzy. W równym stopniu ważne są postawy, jakie w życiu przyjmujemy: odwaga i odpowiedzialność za wspólne dobro. Wy te postawy macie – mówiła podczas wielkiego finału Paula Bruszewska, prezes Fundacji „Zwolnieni z Teorii”.

Na wielkim finale nie zabrakło nauczycieli, którzy w tym emocjonującym i aktywnym czasie, jakim dla młodych jest realizacja własnych inicjatyw, są ogromnym wsparciem. Ich rola jest nieoceniona – wzmacniają, motywują do działania, pomagają w razie trudności i wyzwań, a na koniec doceniają i celebrują osiągnięcia uczniów.

Działanie z sensem

Organizatorzy olimpiady, a to już jej siódma edycja, cieszą się, że z roku na rok rośnie liczba projektów tworzonych przez uczniów. Pracodawcy odbierają finalistów jako aktywną i chętną do działania młodzież z pierwszym doświadczeniem praktycznej pracy na rzecz lokalnych społeczności.

Wielki Finał Olimpiady Fundacji „Zwolnieni z Teorii” odbył się 19 maja na Torze Służewiec w Warszawie. Nagrodzono projekty w jedenastu kategoriach: czterech formatach, tj. zbiórka charytatywna, projekt technologiczny, reklama społeczna oraz wydarzenie publiczne i siedmiu tematach, tj. kultura, zdrowie i sport, edukacja, przestrzeń miejska, społeczeństwo obywatelskie, ekologia i natura oraz społeczność lokalna. Przyznano też dwa Złote Wilki za zarządzanie zmianą społeczną dla projektów, które najlepiej przystosowały się do trudnej i niespodziewanej sytuacji społecznej związanej z wojną w Ukrainie. W tym roku Złotego Wilka otrzymało 16 projektów.

W kategorii projekt technologiczny, Złotego Wilka za najlepszy projekt społeczny zdobył zespół, który stworzył aplikację NaLepsze do wyszukiwania zbiórek, strajków i inicjatyw społecznych w okolicy. Aplikacja to dzieło uczniów z klasy 3f II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I w Szczecinie: Jakuba Domagalskiego, Kacpra Niemcewicza i Antoniego Nowaczyka.

W kategorii zarządzanie zmianą Złotego Wilka za najlepszy projekt społeczny otrzymała inicjatywa Fashion with Passion, edukująca na temat szkodliwości fast fashion i konsumpcjonizmu. Część działań zespołu, w którym pracowały uczennice klas trzecich II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I w Szczecinie: Natalia Imiela, Wiktoria Martin, Hanna Skoczowska oraz Katarzyna Konior dotyczyła zbiórki ubrań i funduszy – zostały przekazane na pomoc osobom z Ukrainy.

Mijająca edycja olimpiady w tym roku szkolnym to jednak nie tylko zwycięskie projekty uczniów II LO. Pięćdziesiąt innych ukończonych inicjatyw społecznych przeprowadziło 226 finalistów z całego regionu Pomorza Zachodniego: Szczecina, Koszalina, Szczecinka, Stargardu i Nowogardu.

(kel)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA