W kwietniu ruszyła akcja edukacyjna upowszechniająca wiedzę o zawodzie adwokata. Książeczkę „Leśne sprawy Misia Adwokata” w ponad 1540 placówkach edukacyjnych w całym kraju czytać będą adwokaci i aplikanci adwokaccy, którzy odpowiedzą też na pytania dzieci. W Szczecinie akcją jest objęte około 3 200 dzieci i bierze w niej udział ponad 40 adwokatów.
Czytanie w przedszkolach i szkołach, pod hasłem #BajeczniAdwokaci przygotowała Naczelna Rada Adwokacka przy wsparciu Fundacji Adwokatury. O Misiu Adwokacie i jego leśnych przyjaciołach usłyszy ponad 110 tysięcy dzieci w całym kraju. Pierwsze spotkania adwokatów i młodych Czytelników już się odbyły.
Najbardziej uniwersalnym językiem, które rozumieją wszystkie dzieci, są bajki. Dlatego o prawniczych sprawach i prawniczym zawodzie adwokata najlepiej jest opowiadać za pośrednictwem właśnie bajkowych postaci.
Z inicjatywy Komisji Wizerunku NRA, powstała książeczka „Leśne sprawy Misia Adwokata”, autorstwa Ewy Ruszkiewicz z piszemybajki.pl, bogato ilustrowana grafikami Zuzanny Kledzik.
Bohaterem bajki jest Miś Adwokat, który pomaga w trudnych sprawach mieszkańcom lasu – głównym wątkiem bajki są kłopoty, w jakie wpada niesłusznie oskarżony Wilk. Przyjaciele Wilka zwracają się o pomoc do Misia, który niczym superbohater w todze, rusza na ratunek.
- Wydając książeczkę, chcieliśmy nie tylko wyjaśnić dzieciom, w przystępny dla nich sposób, kim jest adwokat, ale też umożliwić najmłodszym spotkanie z adwokatami i rozmowę w przyjaznym otoczeniu – mówi adw. Dariusz Lipski, wiceprzewodniczący Komisji Wizerunku i koordynator akcji. – Stąd inicjatywa, by to właśnie adwokaci i aplikanci adwokaccy czytali dzieciom książeczkę w przedszkolach i szkołach. I stąd też nazwa całej akcji. #BajeczniAdwokaci czytać będą bajkę o Misiu Adwokacie.
- Edukacja prawna wśród dzieci i młodzieży jest bardzo ważna i decyduje o rozumieniu oraz szacunku do prawa, dlatego to już druga szeroko zakrojona akcja edukacyjna NRA w tej kadencji – mówi adw. Przemysław Rosati, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. – W ubiegłym roku pozytywnym i szerokim odzewem cieszyła się akcja skierowana dla starszych uczniów pod hasłem „Adwokaci rozjaśniają prawo”, podczas której adwokaci prowadzili lekcje bezpieczeństwa w sieci, o tym, jakie młodzież ma prawa i obowiązki korzystając z Internetu.
Prezes NRA wskazuje, że przy akcji skierowanej dla młodszych dzieci ważnym celem jest także promowanie czytelnictwa. Kontakt z książką to wartość, o której nie można zapominać w erze nowych technologii.
Odzew środowiska adwokackiego na akcję był szeroki. Do czytania książeczek zgłosiło się w krótkim czasie około 1550 adwokatów i aplikantów adwokackich w całym kraju, którzy sami wskazali przedszkola i szkoły oraz uzgodnili z dyrekcją placówki możliwość zorganizowania edukacyjnych spotkań.
Dzięki zaangażowaniu środowiska adwokackiego - w tym 24 izbowych koordynatorów akcji - o leśnych sprawach Misia Adwokata usłyszy 110 tysięcy dzieci w 4700 klasach i grupach przedszkolnych. Każda z tych grup otrzyma w prezencie książeczkę, a każde dziecko zakładkę do książki z Misiem Adwokatem. Dodatkowo przygotowane są materiały plastyczne (kolorowanki) dla klas czy grup, by Miś Adwokat pozostał w pamięci dzieci na dłużej.
W Szczecińskiej Izbie Adwokackiej akcją jest objęte około 3 200 dzieci i bierze w niej udział ponad 40 adwokatów i aplikantów adwokackich.
To kolejna akcja edukacyjna Naczelnej Rady Adwokackiej, po przeprowadzonej w 2022 r. akcji „Adwokaci rozjaśniają prawo”, której celem było uświadomienie młodzieży jak unikać zagrożeń prawnych, czyhających na nią w Internecie. Z lekcji o bezpieczeństwie w sieci skorzystało ponad 7 tysięcy uczniów ze 150 szkół z całej Polski. Inicjatywa skierowana była do uczniów klas: VII i VIII szkoły podstawowej oraz uczniów II klasy liceum, a także podopiecznych Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. Lekcje prowadzili adwokaci i aplikanci adwokaccy.
NRA jest także partnerem projektu realizowanego przez Fundację UNAWEZA „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. W ramach projektu zostały przeprowadzone badania w szkołach w całym kraju. Opracowane wyniki posłużą do stworzenia kompleksowej oferty edukacyjnej, z konkretnymi narzędziami dla dzieci i rodziców oraz nauczycieli. (K)