Tuż po feriach zimowych będzie można zgłosić swoje pomysły do tegorocznej edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego. To czwarta edycja przedsięwzięcia skierowanego do uczniów szczecińskich szkół ponadpodstawowych.
Podobnie jak przed rokiem, również w tegorocznej edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego każda z 34 szkół biorących udział w projekcie będzie miała do zagospodarowania kwotę 6000 złotych. Co ważne, w przypadku, gdy zwycięski projekt nie pochłonie wszystkich dostępnych środków, możliwa będzie realizacja projektów, które uzyskały kolejno największą liczbę głosów w danej placówce.
Autorzy poszczególnych projektów muszą pamiętać o tym, by zgłaszane przez nich pomysły były zgodne ze szkolnym statutem. Wszystkie propozycje zostaną zweryfikowane pod względem formalnym przez kapitułę złożoną z przedstawicieli szkoły, która ostatecznie zdecyduje o tym, które projekty trafią pod głosowanie. Ważne jest również to, by już na etapie zgłaszania projektu zadbać o możliwie najbardziej szczegółowy opis pomysłu. W uaktualnionej karcie projektu znajdzie się m.in. miejsce na dokładne określenie przestrzeni, w której miałby zostać on zrealizowany, czy też szczegółowy kosztorys.
Przyjmowanie zgłoszeń od uczniów rozpocznie się tuż po tegorocznych feriach zimowych. Grupy składające się z co najmniej 3 osób na złożenie wypełnionych kart będą miały czas od 27 lutego do 7 marca br. Następnie, po zweryfikowaniu złożonych wniosków, głosowanie na poszczególne projekty odbędzie się w dniach od 27 do 29 marca. Ogłoszenie wyników w szkołach powinno nastąpić do 31 marca br., a realizacja zwycięskich projektów do 30 czerwca br.
Wszelkie szczegółowe informacje, wraz z regulaminem i kartą projektu, są dostępne w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Szczecin o Młodzieżowym Budżecie Obywatelskim.
Koncepcja MBO została w całości wypracowana przez Młodzieżową Radę Miasta Szczecin. Podobnie jak w poprzednich latach, głównym celem projektu jest promowanie aktywności obywatelskiej, wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej wśród młodzieży, umożliwienie uczniom wpływu na zagospodarowanie swoich szkół i kształtowanie tzw. umiejętności miękkich, takich jak praca w zespole czy planowanie.
Propozycje składane przez młodych ludzi są odpowiedzią na potrzeby środowiska szkolnego. Wśród zwycięskich projektów najczęstsze to tzw. strefy relaksu i aktywności fizycznej czy też zagospodarowanie podwórek szkolnych i stworzenie na ich terenie siłowni.
(K)