W Szczecinie przebywał Rafał Gawin, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. W skali całego kraju URE zajmuje się standardami jakościowymi obsługi odbiorców energii elektrycznej oraz nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
Spotkanie odbyło się w szczecińskim oddziale URE obsługującym woj. zachodniopomorskie oraz lubuskie. Gospodarzem konferencji była Elżbieta Rejmanowska, dyrektor szczecińskiego oddziału URE mieszczącego się przy ul. Żubrów 3. Oboje poinformowali o działalności instytucji, tak w skali kraju jak i lokalnie.
- Urząd powołano Ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 roku – przypomniał Rafał Gawin, prezes URE. Poinformował też, że jego obowiązki i kompetencje są ściśle związane z polityką państwa realizowaną w zakresie energetyki i koncepcją funkcjonowania rynku oraz wymaganiami wynikającymi z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej.
W początkowym okresie działania URE przedsiębiorstwa energetyczne były firmami państwowymi i obowiązywały ceny urzędowe ustalane przez organy administracji państwowej na podstawie analizy makroekonomicznej. Energia była pojmowana w kategoriach dobra powszechnego, a nie produktu - taryfy i cenniki ustalał Minister Finansów, w oparciu o przepisy ustawy z 26 lutego 1982 roku, czyli z czasów gospodarki socjalistycznej.
Zmiana podejścia do energii jako produktu niosła ze sobą niebezpieczeństwo nieuczciwości w jej sprzedaży. Skargi na problemy związane ze standardami jakościowymi obsługi odbiorców energii elektrycznej oraz z nieuczciwymi praktykami rynkowymi rozpatruje właśnie Urząd Regulacji Energetyki.
Elżbieta Rejmanowska, dyrektor szczecińskiego oddziału URE poinformowała, że odbiorcy kontaktujący się z urzędem, poruszają najczęściej kwestie dotyczące braku rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty/umowy przedstawianej przez firmy, podszywania się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu, przymusu zawarcia umowy (oddziaływanie psychologiczne i perswazyjne), braku przestrzegania standardów jakościowych obsługi odbiorców jak np. brak udzielania odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie i utrudniony kontakt ze sprzedawcą.
Takie skargi nie są tylko lokalną specyfiką. Jest tak podobnie w całym kraju. Województwo zachodniopomorskie na energetycznej mapie Polski wyróżnia natomiast fakt, że jesteśmy liderem w produkcji Odnawialnych Źródeł Energii. Około 16 proc. produkcji OZE pochodzi właśnie z województwa zachodniopomorskiego. ©℗
Krzysztof ŻURAWSKI