Wtorek, 26 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Na co skarżymy się do URE?

Data publikacji: 16 stycznia 2024 r. 09:16
Ostatnia aktualizacja: 16 stycznia 2024 r. 17:55
Na co skarżymy się do URE?
Rafał Gawin, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Fot. Dariusz GORAJSKI  

W Szczecinie przebywał Rafał Gawin, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. W skali całego kraju URE zajmuje się standardami jakościowymi obsługi odbiorców energii elektrycznej oraz nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

Spotkanie odbyło się w szczecińskim oddziale URE obsługującym woj. zachodniopomorskie oraz lubuskie. Gospodarzem konferencji była Elżbieta Rejmanowska, dyrektor szczecińskiego oddziału URE mieszczącego się przy ul. Żubrów 3. Oboje poinformowali o działalności instytucji, tak w skali kraju jak i lokalnie.

- Urząd powołano Ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 roku – przypomniał Rafał Gawin, prezes URE. Poinformował też, że jego obowiązki i kompetencje są ściśle związane z polityką państwa realizowaną w zakresie energetyki i koncepcją funkcjonowania rynku oraz wymaganiami wynikającymi z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej.

W początkowym okresie działania URE przedsiębiorstwa energetyczne były firmami państwowymi i obowiązywały ceny urzędowe ustalane przez organy administracji państwowej na podstawie analizy makroekonomicznej. Energia była pojmowana w kategoriach dobra powszechnego, a nie produktu - taryfy i cenniki ustalał Minister Finansów, w oparciu o przepisy ustawy z 26 lutego 1982 roku, czyli z czasów gospodarki socjalistycznej.

Zmiana podejścia do energii jako produktu niosła ze sobą niebezpieczeństwo nieuczciwości w jej sprzedaży. Skargi na problemy związane ze standardami jakościowymi obsługi odbiorców energii elektrycznej oraz z nieuczciwymi praktykami rynkowymi rozpatruje właśnie Urząd Regulacji Energetyki.    

Elżbieta Rejmanowska, dyrektor szczecińskiego oddziału URE poinformowała, że odbiorcy kontaktujący się z urzędem, poruszają najczęściej kwestie dotyczące braku rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty/umowy przedstawianej przez firmy, podszywania się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu, przymusu zawarcia umowy (oddziaływanie psychologiczne i perswazyjne), braku przestrzegania standardów jakościowych obsługi odbiorców jak np. brak udzielania odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie i utrudniony kontakt ze sprzedawcą.

Takie skargi nie są tylko lokalną specyfiką. Jest tak podobnie w całym kraju. Województwo zachodniopomorskie na energetycznej mapie Polski wyróżnia natomiast fakt, że jesteśmy liderem w produkcji Odnawialnych Źródeł Energii. Około 16 proc. produkcji OZE pochodzi właśnie z województwa zachodniopomorskiego. ©℗

Krzysztof ŻURAWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Sebsons
2024-01-16 17:52:31
Już się zaczyna majstrowanie przy wieku emerytalnym. Lewacka mądrość, żeby chłopy nie byli dyskryminowani, to podniesiemy babom wiek emerytalny o 7 lat. Czego Wy nie rozumiecie? A ja jestem chłopem i chciałbym naturalnie urodzić dziecko a nie mogę, to jawna dyskryminacja jest!!! Boże, skąd w ich łbach ta głupota, a skąd głupota w tym społeczeństwie?
1,2,3
2024-01-16 16:59:28
spróbuj podskoczyć monopoliście ! Płać , a potem może wysłuchamy twego cienkiego pierdka ! Zanim Ci oddamy , może dożyjesz ?
Energia
2024-01-16 11:39:25
powinna powrócić do kategorii dobra, a nie towaru, a ten urząd ulec automatycznej likwidacji. Skłusowano rynek po to, by tłuste koty mogły jeszcze więcej zarabiać, a płacimy za to my. W cenach, podatkach, urzędach na utrzymaniu, w tarczach osłonowych.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA