Wybory parlamentarne odbędą się jesienią tego roku. W grę wchodzą cztery terminy: 15, 22 lub 28 października oraz 5 listopada. To oznacza, że do wyborów zostało jedynie 7-8 miesięcy. Niedługo później odbędą się wybory samorządowe (wiosna 2024 r.). Czują to już politycy, którzy ruszyli w Polskę organizując spotkania z wyborcami. Kurier Szczeciński spytał zachodniopomorskich przedstawicieli partii obecnie zasiadających w parlamencie, ale także radnych, jakie pomysły dla naszego regionu mają na kolejną kadencję. O co powalczą w radzie miejskiej czy parlamencie, jeśli się w nim znajdą? Jakie tematy i sprawy uważają za najważniejsze dla mieszkańców Szczecina i Pomorza Zachodniego w tej już rozpoczętej kampanii wyborczej?
Dariusz Matecki, radny Szczecina, Solidarna Polska
W 2023 roku przy urnie Polacy odpowiedzą na najważniejsze pytanie – czy chcą, aby Polska w ogóle była na mapie Europy. W wyborach zetrą się dwie wizje przyszłości Polski w Europie oraz samej Europy.
Jako Solidarna Polska opowiadamy się za niezależnością państw członkowskich UE, za „Europą narodów”, za podkreślaniem tożsamości narodowej i za tym, aby UE ograniczała się do swobodnej wymiany towarów i usług, przepływu pracowników. Druga wizja, prezentowana przez dzisiejszą opozycję, to wizja budowy z UE jednego państwa, federacji europejskiej. Już dziś widzimy, że takie państwo byłoby pod silnym kierownictwem państw starej UE, przede wszystkim Niemiec, Holandii, Belgii i Francji – i realizowałoby głównie interesy tych państw. Przy takim wariancie zdecydowanie spada znaczenie wyborów lokalnych, bo niezależnie kogo Polacy wybraliby na posła, senatora, prezydenta – i tak główny ośrodek decyzyjny znajdowałby się w Brukseli bądź Berlinie.
Niestety od wielu lat Komisja Europejska zmierza do pozatraktatowego zwiększania swoich kompetencji kosztem państw członkowskich. Jako Solidarna Polska od powstania naszej partii podkreślamy, że nie możemy ślepo godzić się na wszystkie pomysły, które płyną z Brukseli, takie jak pakiety klimatyczne zabijające polskie górnictwo i drenujące portfele Polaków z powodu rosnących cen energii. Od samego początku sprzeciwialiśmy się idei wspólnego kredytu zaciągniętego przez UE, jakim jest KPO oraz spadającymi za nim na Polskę tzw. kamieniami milowymi, które objawiają się w naciskach, aby np. zapewnić ponowną bezkarność sędziom, zakazać sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku, zabronić instalowania pieców gazowych czy umożliwić stawianie wielkich wiatraków kilkaset metrów od zabudowań.
To jest punkt wyjścia do debaty o programie wyborczym w 2023 roku. Wszystkie inne sprawy schodzą na dalszy plan, bo oddając suwerenność, oddamy możliwość decydowania o losie własnej Ojczyzny. Pierwszym i najważniejszym punktem programowym Solidarnej Polski jest bezwzględna walka o suwerenność.
Krzysztof Romianowski, radny Szczecina, Prawo i Sprawiedliwość
Z punktu widzenia radnego miasta Szczecina kluczową kwestią, która jest zdecydowanie do poprawy, są połączenia komunikacji miejskiej lewego z prawym brzegiem miasta. Obecnie ta sfera miasta dość mocno kuleje, na czym cierpią nasi mieszkańcy. Wielokrotnie składaliśmy wraz z klubem PiS zapytania w tej sprawie.
Dostęp do urzędów oraz ich filii, szczególnie na prawobrzeżu, gdzie filie instytucji miejskich są likwidowane. Miasto musi być przyjazne dla mieszkańców, a nie odwrotnie.
Zachodnia obwodnica Szczecina, która otworzy przed Szczecinem „nowe drzwi”; inwestycja już zaczyna być realizowana dzięki wsparciu posłów PiS, w tym szczególnie europosła Joachima Brudzińskiego oraz posła Artura Szałabawki. Kontynuacja zmian w obszarze infrastruktury drogowej w regionie jest konieczna.
Grzegorz Napieralski, poseł na Sejm, Koalicja Obywatelska
We współczesnym świecie żaden region nie jest samotną wyspą. Wiele decyzji politycznych w wymiarze krajowym ma wpływ na kondycję lokalną miast, powiatów i gmin, także na Pomorzu Zachodnim. Zapaść służby zdrowia, w szczególności jeśli chodzi o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, brak realnego programu budowy mieszkań komunalnych na wynajem (co jest najważniejszym sposobem na zaradzenie zapaści demograficznej), daleki od funkcjonalności system edukacji z przeciążonym, anachronicznym programem, brak rozsądnej polityki rozwoju i wspierania miast (czy też obszarów metropolitalnych) – to pierwsze z brzegu przykłady problemów, które wymagają rozwiązania zarówno w naszym regionie, jak i w całym kraju. Z pewnością będą moim priorytetem w działalności publicznej. Dotyczą nas i całej Polski.
Ze spraw czysto lokalnych – będę dążył do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego Szczecina i Pomorza Zachodniego. Gęstość i godziny połączeń kolejowych z resztą kraju są głęboko nieadekwatne do naszych potrzeb. To musi się zmienić. Podobna poprawa musi dotyczyć połączeń autobusowych komunikacji publicznej w gminach i powiatach. Powstają całe reportaże o wykluczeniu komunikacyjnym, pokazujące konsekwencje cywilizacyjne – i nic. Pieniądze wędrują na telewizyjną propagandę i do dziesiątków niepotrzebnych ideologicznych instytutów. Będę też działał na zwiększenie zabezpieczenia infrastruktury krytycznej w naszym regionie, rolą polityków jest przewidywać i uwzględniać różne scenariusze, także te złe. Ponadto, musi zmienić się finansowanie kultury – wiele programów operacyjnych MKiDN z powodów czysto ideologicznych omija nasz region, jako przynależny do tzw. Ziem Odzyskanych. Tymczasem potrzeby, ambicja i możliwości zachodniopomorskich twórców kultury są wysokie i zasługują na dostrzeżenie ze strony rządu.
Dariusz Wieczorek, poseł na Sejm, Nowa Lewica
Kampania już trwa, to widać, więc istotną sprawą jest, czy obecna polityka będzie kontynuowana, czy ulegnie zmianie. Dla mieszkańców Zachodniopomorskiego kluczową sprawą jest:
1. Przywrócenie roli Polski w UE, co ze względu na nasze położenie jest bardzo istotne dla rozwoju regionu – praworządność, równość, prawa człowieka, edukacja.
2. Inwestycje infrastrukturalne; drogi ekspresowe i Obwodnica Zachodnia Szczecina – to otwarcie nowych terenów inwestycyjnych w regionie oraz nowy impuls dla rozwoju turystyki, która powinna być filarem rozwoju gospodarczego regionu.
3. Porty i firmy związane z branżą morską to kluczowe zakłady dla rozwoju regionu, dające możliwość wprowadzenia nowych technologii.
Te wybory rozstrzygną, jaką wizję rządów wybierzemy. Czy wizję rządów obecnych z gospodarką centralnie zarządzaną, osłabiającą samorządy, dzielącą środki bez żadnej kontroli, zadłużającą Polskę na setki miliardów złotych, czy wizję rządów niekonfliktujących się z UE i sąsiadami, decentralizujących państwo i dających więcej uprawnień samorządom, zwiększających nakłady na inwestycje, w tym budowę mieszkań i ochronę klimatu oraz porządkujących finanse publiczne i dbających o sferę budżetową.
Ja wybieram tę drugą wizję i będę do tego wszystkich namawiał.
Marcin Sowiński, Konfederacja Korony Polskiej
Co do propagandy wyborczej, to „wyłącz telewizor i włącz myślenie”. Konfederacja to koniec rządów POPiS-u i reszty lewicy. Zmienimy prawo w Polsce, zmniejszymy i uprościmy przepisy, ustawy i zatrzymamy wprowadzenie innych, np. w służbie zdrowia o nagradzaniu donosicielstwa albo o inwigilacji. Nasze zmiany prawa wpłyną centralnie na rozwój w naszym regionie inwestycji w dziale produkcji i gospodarki przez m.in. obniżanie podatków. Zredukujemy koszty lokalnych administracji oraz usprawnimy zarządzanie lokalnymi samorządami. Chcemy rozwiązania rad powiatowych.
Jednym z najważniejszych celów jest rozszerzenie i poprawa infrastruktury drogowej i kolejowej. Dość dziur w drogach i złych nawierzchni. Jaka droga, taki gospodarz. Czas na zmianę lokalnych samorządowców. Zatrzymamy zmiany ograniczające kierowcom dostęp do dróg, zabieranie pasów ruchu, zmniejszanie miejsc parkingowych, pobieranie opłat za parkingi przez prywatne firmy. Rząd PiS wprowadził ustawę o elektromobilności. Nie dopuścimy, żeby w Szczecinie czy Koszalinie był tym razem „lockdown” transportowy, żeby za wjazd samochodem na benzynę lub diesel dziennie płacić 30 zł! Tak chce zrobić PiS! Nie dopuścimy do gnębienia kierowców, globalistycznych pomysłów ograniczania ruchu mieszkańców do 15 minut pieszo od domu i zrobienia z nas jeszcze większych niewolników systemu. Chcemy wprowadzić nowy zarząd w ZDTiM i uczynić transport miejski w mieście wzorowym.
Czas na otwarcie regionu dla inwestorów i rozwój produkcji. Wzmocnimy rolę naszego portu w Szczecinie i Świnoujściu. W kulturze chcemy np., żeby Filharmonia Szczecińska była dochodowa, a nie korzystała z dotacji z miasta – 14 milionów złotych rocznie. Niedopuszczalne dla nas jest też wciąganie widzów teatru w propagandę obcej naszej polskiej i chrześcijańskiej kulturze ideologii.
Jarosław Rzepa, poseł na Sejm, Polskie Stronnictwo Ludowe
Infrastruktura drogowa:
Dokończenie S3, S6, S11 oraz rozpoczęcie budowy S10 na odcinku od Stargardu do Piły.
Przeznaczenie znaczących środków na remonty dróg powiatowych i gminnych. Jest to nasza drogowa pięta achillesowa.
Infrastruktura kolejowa
Dokończenie przebudowy linii kolejowej do Poznania, tak aby do Szczecina wreszcie trafiły pociągi EIP.
Rewitalizacja i połączenia linią kolejową Pyrzyc, Myśliborza, a dalej do Gorzowa Wlkp. Na odcinku Szczecin Pyrzyce po nowej trasie.
Rewitalizacja linii kolejowej od Wysokiej Kamieńskiej do Łobza.
Rewitalizacja linii kolejowej od Drawna do Choszczna.
Przebudowa terminala pasażerskiego lotniska w Goleniowie.
Budowa nowego dworca autobusowego w Szczecinie.
Na obszarach wiejskich modernizacja oczyszczalni ścieków wraz z niezbędnymi instalacjami wodno-kanalizacyjnymi.
Budowa w większości gmin biogazowni w oparciu o lokalne zasoby.
Przywrócenie możliwości rozwoju energetyki wiatrowej sprzed 2016 roku, jak i powrót do zasady wsparcia fotowoltaiki sprzed 1 kwietnia 2022 roku.
Oświata finansowana całkowicie ze środków budżetu państwa, w tym szczególnie pensje nauczycieli. Samorządy odpowiedzialne będą jedynie za budynki, remonty i prowadzone tam inwestycje.
PSL zaproponuje dla stabilizacji dochodów osób starszych wprowadzenie dziedziczenia emerytur. Dla młodych osób zaproponujemy przy zakupie pierwszego mieszkania i budowy pierwszego domu niskooprocentowany ze stałą stopą kredyt hipoteczny z uzupełnionym wkładem własnym. Dla pracujących osób zaproponujemy zwolnienie z podatków za czas pracy w nadgodzinach oraz w drugiej pracy. Jednym z priorytetów będzie powrót do dokończenia zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz retencjonowanie, zarządzanie i oszczędzanie wody.
Artur Szałabawka, poseł na Sejm, Prawo i Sprawiedliwość
Obecnie jedną z najważniejszych spraw jest kontynuowanie polityki zrównoważonego rozwoju, w tym przede wszystkim wyrównywanie szans mieszkańców małych miejscowości w stosunku do dużych metropolii. Po drugie, dokończenie inwestycji drogowych w naszym województwie, a mam tu na myśli drogę ekspresową S3 do Świnoujścia, Zachodnią Obwodnicę Szczecina i oczywiście drogę ekspresową S10.
Jeśli chodzi o sam Szczecin, to tu akurat polityka obecnego prezydenta nie wpisuje się w oczekiwania mieszkańców. Ulice, ciągi komunikacyjne są zwężane, miejsc parkingowych nie przybywa, Szczecin jest zakorkowany. Miasto ma jednak ciągle potencjał, który mógłby być wykorzystany po zmianie władzy.
Wśród tematów społecznych za bardzo ważne uważam programy społeczno-demograficzne, w tym 500 plus, dodatkowe emerytury dla osób starszych oraz kontynuowanie programów ułatwiających życie młodym ludziom, choćby takich jak realizowany właśnie, a polegający na zwolnieniu z podatków osób do 26. roku życia oraz nowe programy, dzięki którym młodzi ludzie uzyskają konkretną pomoc na starcie.
(r.)