Pandemia koronawirusa to trudny czas zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Nie wszystkie zagadnienia dotyczące pracy zdalnej, zapłaty za izolację i kwarantannę, czy środków ochrony osobistej, jakie powinien otrzymać pracownik, są ujęte w Kodeksie pracy, nie wyjaśnia ich również specustawa przyjęta 7 marca br., bo stan epidemiczny wszyscy przerabiamy po raz pierwszy. Pracowników edukuje Państwowa Inspekcja Pracy, która na swoich stronach internetowych zamieściła odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Skarg od pracowników w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Szczecinie – dotyczących pracy w czasie pandemii – jest niewiele.
– Do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Szczecinie nie wpłynęły dotychczas skargi na pracodawców dotyczące problematyki korzystania przez pracowników z dodatkowego zasiłku opiekuńczego z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których uczęszcza dziecko, z powodu COVID-19 – wyjaśnia Marcin Goliszewski, kierownik Sekcji Prawnej Okręgowego Inspektoratu Pracy w Szczecinie.
Inspektorat nie odnotował również skarg dotyczących problematyki wykonywania, przez oznaczony czas, pracy określonej w umowie o pracy, jednak wykonywanej poza stałym miejscem, czyli pracy zdalnej. Wpłynęły za to pisma od zatrudnionych, którzy nie są odpowiednio zabezpieczeni w środki ochrony osobistej na czas epidemii koronawirusa. Te jednak OIP przekazała do sanepidu.
– Z uwagi na zaistniałą sytuację epidemiczną związaną z wirusem SARS-CoV-2 i rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19 wywołanej tym wirusem, w zakresie przysługujących środków ochrony, pisma od skarżących się pracowników przekazywane są do Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie uzyskania odpowiedzi dotyczącej odpowiedniego zabezpieczenia osób wykonujących pracę w dużych skupiskach – informuje Marcin Goliszewski.
Przypominamy, że pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy nie będą udzielali osobistych, bezpłatnych porad prawnych we wszystkich swoich jednostkach. Kontakt w sprawie porad możliwy jest tylko przez e-mail: kancelaria@szczecin.pip.gov.pl lub telefonicznie: 801 002 006 – dla osób dzwoniących z telefonów stacjonarnych lub tel. 459 599 000 – dla osób dzwoniących z telefonów komórkowych. Warto zajrzeć także na stronę https://www.pip.gov.pl/pl/wiadomosci/108610,praca-zdalna-przeciwdzialanie-covid-19.html – tu pracownicy znajdą szczegółowe informacje dotyczące wszystkich zagadnień związanych z pracą zdalną.
(kel)
Fot. Katarzyna Lipska-Sokołowska