Środa, 27 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Wiaduktowy serial w Stargardzie trwa

Data publikacji: 29 sierpnia 2023 r. 14:57
Ostatnia aktualizacja: 29 sierpnia 2023 r. 16:57
Wiaduktowy serial w Stargardzie trwa
Obecnie wiadukt na ul. Składowej jest zamknięty. Trwa tam przebudowa jego drugiej połówki. Na miejscu pracuje ciężki sprzęt. Fot. Wioletta MORDASIEWICZ  

W Stargardzie trwa przebudowa wiaduktu na ul. Składowej. W miejsce starego powstaje nowy obiekt o wytrzymalszej i szerszej konstrukcji. Jest ona dostosowywana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu, która będzie pod wiaduktem przebiegać.

Docelowo będzie on szerszy; wcześniej jego światło miało 10-11 metrów, po przebudowie zwiększy się ono do 22 metrów. Kierowcy zyskają szerszą jezdnię. Dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżka rowerowa. Prace polegają obecnie na budowie przyczółków na drugiej części wiaduktu. Część mieszkańców uważa, że inwestycja jest realizowana w dość wolnym tempie. 

– Wyznacznikiem efektu prac nie jest liczba ludzi na palcu budowy, ale praca ciężkiego sprzętu – podkreśla Tomasz Łojewski, dyrektor kontraktu z firmy Trakcja. – Fakt, że prace prowadzone są połówkowo przysparza nam dodatkowych robót. Ponadto cały czas utrzymany jest ruch pociągów, co też powoduje kolejne trudności.

Wiadukt na ul. Składowej ma być gotowy jesienią tego roku. W połowie listopada prace przeniosą się na wiadukt w centrum Stargardu. Włodarze Stargardu przyznają, że rozmowy wykonawcą i koleją nie są łatwe. Przebudowa czterech stargardzkich wiaduktów ślimaczy się od kilku lat. Wykonawca zapewnia, że jest gotów pracować także nocą.

– Przyjęliśmy krótsze terminy, nie sięgamy teraz dalej – mówi Piotr Mync, zastępca prezydenta Stargardu. – Teraz mamy uzgodnienia do listopada. Jak ten termin będzie się zbliżał, to umówimy się na kolejne rozmowy. Nie są one łatwe. Ale ta inwestycja jest niezwykle ważna dla miasta i regionu, która pozwoli nas skomunikować z Poznaniem i Warszawą. Myślę, że do końca 2024 przebrniemy bez większych problemów. Warto zaznaczyć, że kolej modernizuje stację kolejową i nie odpuszcza też tematu dworca, który ma być godny naszego miasta.

Ma być sprawniej

Kolej zapewnia, że dalsza przebudowa wiaduktów będzie w Stargardzie przebiegała lepiej niż do tej pory.

– Ta budowa ma już długą historię związaną z bardzo złą na początku realizacją tego kontraktu przez firmę Trakcja, ale Polskie Linie Kolejowe przejęły część akcji tej firmy, co pozwoliło na poprawienie jej sytuacji finansowej i mozolne nadrabianie zaległości – zapewnia Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK. – Wykonawca musi fazować prace, by utrzymać ruch kolejowy na bardzo ważnej linii między Szczecinem i Poznaniem. Nie chcemy też sparaliżować Stargardu, który jest podzielony linią kolejową i zamykać wszystkich wiaduktów jednocześnie. To jest nasze oczko w głowie, by jak najmniej nie utrudniać życia mieszkańcom. Ale te utrudnienia są konieczne. Nie ma możliwości utrzymania ruchu samochodowego pod torami w momencie gdy ciężki sprzęt wykonuje tak skomplikowane czynności. Mam nadzieję, że kontrakt, który realizujemy zakończy się w przyszłym roku. To jest niezbędne do tego, byśmy rozliczyli nasz projekt.

Woda pod wiaduktem

Niedawno na placu budowy odbyła się wizyta techniczna, w której wzięli udział: Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK oraz stargardzcy radni, którzy pytali m.in. o wodę zbierającą się pod wiaduktem na ul. Składowej.

– Nie zostały zakończone prace związane z odwodnieniem, a została przerwana ciągłość odwodnienia wcześniej istniejącego – wyjaśnia Tomasz Łojewski z firmy Trakcja. – Woda jest teraz odprowadzana na bieżąco przez pompy na czas prowadzenia robót. Po wykonaniu odwodnienia docelowego tego problemu już nie będzie.

Prace w Stargardzie realizowane są w ramach modernizacji linii Poznań – Szczecin wartej ponad 4 mld zł i współfinansowanej z Unii Europejskiej z instrumentu Łącząc Europę (CEF). ©℗ 

Wioletta MORDASIEWICZ

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Smokeweed
2023-08-31 11:54:58
Nic nie iwestuje miasto w chodniki lawki w scislym centrum nie ma ani jednej lawki zeby spoczac. Gdzie ta kasa??? Drogi porazka jak te wiadukty ktore remontuja jednego nie skoncza a zamykaja nastepny. Miasto stargard po samym spacerku wydaje sie bardzo ubogie. Zlodzieje.
Halo
2023-08-31 09:51:42
Nie szukajcie winy w nieudolnych partiach.Winni są ci którzy stawiają nieudaczników na stanowiskach wykonawczych tych firm.To oni powinni za straty odpowiadać przed "niezawistłym " Sądem. A puki co to pracownikom po 15 zł na godzinę a na konto partii dziękczynne miliony.
Trzeba
2023-08-30 15:15:33
Trzeba podnosić nośność wiaduktów bo leopardy i abramsy są 15..30 ton cięższe niż sowieckie konstrukcje
Karol
2023-08-30 13:16:28
paweł Ty pierwotniaku zmieniło by się bardzo dużo gdyby zakończyła się komuna w Polsce
Marjan
2023-08-30 10:12:43
Strasznie się Stargard popsuł za prezydenta Zajaca. Przeprowadziłem się tutaj jeszcze za czasów poprzedniego prezydenta i muszę powiedzieć że wszystko rozkopane, brudno i najazd żuli jest aż nadto widoczny.
pawel
2023-08-30 05:32:06
RruckTy trolu czy PiS by był czy by go nie było nic by to nie zmieniło. W Twoim komukistycznym mniemaniu pewnie morawiecki i kaczynski powinni z łopatami tam zaiwaniac.
Rruck
2023-08-29 21:36:48
Znowu Trakcja i jej partactwo jak na SKM Szczecin. Tam też wychodzi ich nieprofesjonalne podejście ludzi z pisowskiego nadania.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA