Oszuści wyłudzający pieniądze od seniorów „na wnuczka” i „na policjanta" znów się uaktywnili w Szczecinie. W minioną niedzielę kolejna starsza osoba przekazała przestępcom dwadzieścia tysięcy złotych. Tym razem oszuści dzwonią do seniorów późnym wieczorem, w porze zasypiania. Policjanci kolejny raz przypominają, by rozmawiać z członkami naszych rodzin o metodach działań przestępców.
Przebiegli i bezczelni przestępcy nie cofną się przed niczym, by pozbawić swoje ofiary ostatniego grosza. Do modyfikowanych przez siebie metod „na wnuczka”, „na policjanta”, „na oficera CBA”, „na pracownika banku” wymyślają kolejne historie. Telefonują do ofiary i w podstępny sposób, podczas rozmowy uzyskują informacje o stanie posiadania, wieku, imionach krewnych. Z chwilą ujawnienia takich informacji przez telefon seniorzy wpadają w ich sieć i zaczynają grę według zaplanowanych przez oszustów reguł. Scenariusz tych rozmów się nie zmienia: przedstawiają legendę, według której członek rodziny spowodował tragiczny w skutkach wypadek samochodowy. Aby uniknąć konsekwencji, senior ma wpłacić ogromną kwotę pieniędzy, po które przyjdzie „ktoś z policji”. W ostatnim czasie zmodyfikowali taktykę działania i telefonują do osób starszych w godzinach wieczornych, kiedy seniorzy kładą się spać. To działanie mające na celu wzmocnić psychologiczny efekt stresu i dezorientacji.
Manipulacje, teatralne sztuczki i rzewne łzy w słuchawce powodują, że seniorzy ulegają oszustom. Przypominamy zatem: policjanci i funkcjonariusze innych służb nigdy nie informują telefonicznie o swoich działaniach i nigdy nie proszą o przekazanie gotówki! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust! Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy. Natychmiast poinformuj o tym policję.
Nauczmy seniora, by weryfikował tego rodzaju informacje, a w razie wątpliwości rozłączył się i zadzwonił do członka rodziny lub na numer alarmowy - apelują policjanci. Powiedzmy im, aby nigdy nie przekazywali swoich numerów telefonów, adresu zamieszkania czy numeru kont bankowych nieznajomym.
Bardzo ważną sprawą jest również to, aby nie zgadywać personaliów osoby, która do nas dzwoni i stanowczo żądać przedstawienia się rozmówcy. Oszuści bardzo często podszywają się pod dane personalne osób, które wcześniej zostały im wyjawione przez samych pokrzywdzonych.
(kel)