Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

„Obrońcy Poczty” – dwusetny statek ze Stoczni Szczecińskiej

Data publikacji: 02 czerwca 2024 r. 16:35
Ostatnia aktualizacja: 02 czerwca 2024 r. 16:53
„Obrońcy Poczty” – dwusetny statek ze Stoczni Szczecińskiej
„Obrońcy Poczty” był masowcem do przewozu rudy, węgla, apatytów, koksu oraz zboża Fot. A.S. ŁANIUCHA  

28 maja 1971 roku Stocznia Szczecińska przekazała do eksploatacji dwusetny statek. Odbiorcą masowca „Obrońcy Poczty" była Polska Żegluga Morska. Kontrakt na budowę serii aż 20 jednostek, oznaczonych symbolami B 447/II i B 447/III, podpisano 21 lutego 1969 roku.

W tym czasie był to największy kontrakt w historii PŻM, łączna nośność zamówionych jednostek wynosiła 640 tys. DWT, co stanowiło równowartość 80 proc. całego tonażu armatora.

Podpisanie przez „Centromor" kontraktów z zagranicznymi armatorami znacznie ograniczyło liczbę jednostek przeznaczonych dla PŻM.

W latach 1971-1974 Polska Żegluga Morska miała otrzymywać rocznie cztery jednostki. Kolejne 2 statki PŻM miała odebrać w roku 1975. Nadzór nad realizacją kontraktu sprawowała centrala handlu zagranicznego „Centromor" i to ona decydowała, które statki zostaną przeznaczone na eksport, a które otrzyma PŻM.

W tej sytuacji, w lutym 1972 roku PŻM podpisała z „Centromorem" dodatkową umowę, zgodnie z którą polski armator miał otrzymać tylko 11 statków, a pozostałe jednostki mogły zostać przeznaczone na eksport.

 

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 62% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 31-05-2024

 

Wojciech Sobecki
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA