Zawieszono działalność wszystkich placówek wsparcia dziennego – świetlic środowiskowych, ognisk wychowawczych, świetlic socjoterapeutycznych. Ale są takie miejsca, które działają nadal, wspierając dzieci i ich rodziny na odległość. Takim przykładem jest zachodniopomorskie TPD.
Kadra zatrudniona w ogniskach Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w miarę możliwości technicznych przekształciła funkcjonowanie placówek na pracę on-line. Utrzymuje stały kontakt telefoniczny z podopiecznymi i z ich rodzicami (ponad 300 rodzin). Zorientowano się, czy wszystkie dzieci otrzymują w swoich domach ciepłe posiłki. Tam, gdzie trzeba, przekazano paczki żywnościowe.
– W związku z tym, że wiele osób, zwłaszcza dzieci, wymaga wsparcia w formie rozmów terapeutycznych, realizujemy je za pomocą telefonów i za pośrednictwem komunikatorów internetowych – informuje Zygmunt Pyszkowski, prezes tej organizacji. – Tą samą drogą oferujemy pomoc w nauce. Zachęcamy także do kontaktu poprzez naszą stronę facebookową, gdzie na bieżąco będziemy udostępniać relacje z naszych działań.
TPD wspiera m.in. rodziny niewydolne wychowawczo. Teraz, kiedy lekcje w szkołach odbywają się przez internet, część dzieci ma duże problemy, by sobie poradzić, a rodzice nie potrafią im pomóc.
– Mam apel do nauczycieli, by zastanowili się nad wielkością zadawanego uczniom materiału – mówi Z. Pyszkowski. – Mieliśmy przykład ze Szczecina, dziecko, które jest w klasie integracyjnej, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dostało ponad dwadzieścia stron różnych zadań i ćwiczeń. My pomożemy, ale ile jest dzieci, które nie mają takiego środowiskowego wsparcia, żadnej pomocy. Do zadawania takiego materiały nauczyciele muszą podchodzić indywidualnie, według możliwości dzieci. W małych miejscowościach wielu uczniów nie ma nawet dostępu do komputera, trzeba to wszystko wziąć pod uwagę. Duża część dzieci jest przygotowana, ale patrzmy na całość.
Część zajęć w placówkach specjalistycznych TPD, m.in. zajęcia terapeutyczne, indywidualne także realizowane są w trybie on-line poprzez komunikatory internetowe Skype bądź Messenger. Wszystkie niezrealizowane z powodu epidemii zajęcia terapeutyczne – grupowe zostały przełożone na czas powrotu wychowanków do zajęć. TPD pracuje nad wprowadzeniem poradnictwa oraz możliwości szybkiego kontaktu z pedagogiem rodzinnym. Prowadzony będzie telefoniczny dyżur pedagogiczno-psychologiczny dla rodzin z problemami wychowawczymi „Moc pomocy”. Pod nr tel: 790 738 080 od poniedziałku do piątku w godz. 10-12 dyżurować będzie psycholog, a do godz. 18 pedagog.
– Uruchomiliśmy wszystkich naszych wychowawców, ich wyobraźnię i kreatywność – mówi Z. Pyszkowski. – W tej trudnej sytuacji jesteśmy do dyspozycji. ©℗
(gan)
Fot. Ryszard Pakieser